Правління Національного банку України прийняло рішення про зниження облікової ставки з 19% до 18% річних з 27 травня 2016 року. Попередня ставка діяла з 22 квітня п.р. Облікову ставку необхідно враховувати при нарахуванні пені відповідно до норм Податкового кодексу України.
Зокрема, пеня нараховується після закінчення встановлених ПКУ строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу (пп. 129.1.1 ПКУ). В такому випадку нарахування пені розпочинається: – при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків – від першого робочого дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання; – при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами – від першого робочого дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні – рішенні. Пеня, визначена пп. 129.1.1 ПКУ, нараховується на суму податкового боргу із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його погашення (залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою), за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Також пеня нараховується на суму заниження податкового зобов’язання із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день заниження (пп. 129.1.2 ПКУ).
Ще одна підстава врахувати облікову ставку – при нарахуванні пені у день настання строку погашення податкового зобов'язання, визначеного податковим агентом при виплаті (нарахуванні) доходів на користь платників податків – фізичних осіб, та (або) контролюючим органом під час перевірки такого податкового агента (пп. 129.1.3 ПКУ). Пеня нараховується із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків – фізичних осіб.
Згідно з п. 129.3 ПКУ, нарахування пені закінчується, зокрема, в день зарахування коштів на відповідний рахунок Держказначейства та (або) в інших випадках погашення податкового боргу та грошових зобов'язань.
Фізичні особи у 2016 році сплачуватимуть податок на нерухомість за 2015 рік, відповідно за ставками та пільгами, чинними у 2015 році. Обчислення суми податку з об’єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється податковим органом за місцем податкової адреси власника такої нерухомості, виходячи із загальної площі кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
Працівники Жмеринської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області нагадують, що платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки мають право звернутися з письмовою заявою до Центру обслуговування платників податкової інспекції за місцем проживання для проведення звірки даних щодо:
Зауважимо, що у разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку, на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема, документів на право власності, контролюючий орган за місцем податкової адреси платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим.
Тож, до 1 липня 2016 року за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) платника податку буде направлено податкове повідомлення-рішення про сплату суми податку з зазначенням відповідних платіжних реквізитів. Термін сплати податку – протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Жмеринська ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області нагадує про правила оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором доходу, отриманого фізичною особою від надання в оренду земельного паю юридичній особі.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Податкового кодексу України. Відповідно до положень розділу IV Податкового кодексу, до загального оподатковуваного доходу платника податку включається дохід від надання майна в оренду, який оподатковуються податковим агентом під час нарахування (виплати) за ставкою 18 відсотків. Також вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5 відсотків об'єкта оподаткування. Об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановлена законодавством з питань оренди землі.
Отож, юридична особа (орендар) при нарахуванні (виплаті) фізичній особі (орендодавцю) доходу у вигляді орендної плати за земельний пай повинна утримати податок на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків та військовий збір за ставкою 1,5 відсотка.
Якщо договором оренди передбачено проведення розрахунків за земельний пай у негрошовій формі, наприклад, зерном або цукром у кількісному вимірі, то під час нарахування таких доходів у негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою К = 100 : (100 - Сп), де К - коефіцієнт; Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.До наведеної формули застосовується діюча у 2016 році ставка податку 18 відсотків (для ставки податку 18 відсотків - коефіцієнт 1,21951).Враховуючи, що вказаний коефіцієнт застосовується для визначення бази оподаткування, тому у разі надання платнику податку доходів у негрошовій формі, суми нарахованого доходу у графах 3а "Сума нарахованого доходу" та 3 "Сума виплаченого доходу" податкового розрахунку за ф.1ДФ відображаються з урахуванням цього коефіцієнта.
У разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, зокрема, місцезнаходження, платник податків надає до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування або об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням або через який провадиться діяльність, відносно якого відбулися зміни. У повідомленні поряд із реквізитом, який змінився, зазначається у дужках його попереднє значення, - звертають увагу в Жмеринської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області .
Відповідно до пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань здійснюється згідно з Законом України від 15 травня 2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців га громадських формувань» зі змінами.
Першоджерелом відомостей щодо зміни місцезнаходження юридичних осіб, місцезнаходження (місця проживання або іншої адреси, за якою здійснюється зв’язок з фізичною особою - підприємцем) фізичних осіб - підприємців є ЄДР. Відомості, які містяться в ЄДР, контролюючі органи отримують у порядку взаємообміну інформацією ЄДР та відомчих реєстрів ДФС.
Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за ф. №20-ОПП (додаток 11 до Порядку обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.12.11 за №1562/20300 зі змінами (далі - Порядок) подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
Фахівці Жмеринської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області інформують про те, чи передбачено відповідальність до фізичних осіб-підприємців, які застосовують загальну систему оподаткування за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску, нараховану за календарний рік.
Відповідно до абзацу третього частини восьмої ст. 9 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон про ЄСВ), платники єдиного внеску, зазначені у п. 4 частини першої статті 4 цього Закону, зокрема фізичні особи-підприємці, які застосовують загальну систему оподаткування, зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 10 лютого наступного року.
За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску контролюючий орган застосовує до платників єдиного внеску штрафні санкції у розмірі 20% своєчасно не сплачених сум (п. 2 частини 11 ст. 25 Закону про ЄСВ.
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Нарахування пені, передбаченої зазначеним Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно (частини 10 та 13 ст. 25 Закону про ЄСВ).
Згідно зі ст. 165¹ Кодексу України про адміністративні правопорушення фізичні особи-підприємці несуть адміністративну відповідальність за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску, а саме:
Отже, у разі несплати єдиного внеску, нарахованого за календарний рік, до фізичних осіб-підприємців, які застосовують загальну систему оподаткування, починаючи з 10 лютого року, що настає за звітним, застосовуються штрафні санкції у розмірі 20% своєчасно не сплачених сум. На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
За порушення строків сплати або несплати єдиного внеску фізичні особи-підприємці несуть адміністративну відповідальність.
Дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного року двох та більше легкових автомобілів підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотків та є об’єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5%.
Дохід від продажу легкового автомобіля, мотоцикла, мопеда визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу (міни), але не нижче середньоринкової вартості відповідного транспортного засобу або не нижче його оціночної вартості, визначеної згідно із законом (за вибором платника податку).
Як виняток з положень норм Податкового кодексу України, дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного року одного з об'єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда, не підлягає оподаткуванню.
Крім того, звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.52 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу (пп. 1.7 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу).
Отже, дохід від продажу у 2016 році фізичною особою одного об'єкта рухомого майна у вигляді легкового автомобіля не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.
Порядок оподаткування операцій з продажу або обміну об'єктів рухомого майна передбачений ст. 173 Податкового кодексу України.
17-05-23
17-03-22