«Тіньова зарплата» або «зарплата у конвертах» стала однією із найбільших проблем сучасної економіки, у тому числі і ринку праці.
Незадекларована праця знижує доходи державного бюджету, а отже і можливість фінансування державних програм соціального спрямування, адже виплачуючи «тіньову зарплату» найманого працівника позбавляють багатьох соціальних гарантій: гарантованого розміру заробітної плати, права на оплачувану відпустку, відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами, права на оплату лікарняного, права на допомогу по безробіттю, права на соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві й професійних захворювань, права на зарахування виробничого стажу, права на матеріальне забезпечення в порядку соціального страхування в старості.
Суб'єктам господарювання слід пам'ятати, що використання нелегальної робочої сили, не оформлення трудових відносин або несвоєчасна реєстрація трудових відносин з найманим працівником - це порушення трудового законодавства, відповідно, роботодавцям, які порушують законодавчі вимоги при нарахуванні заробітних плат, загрожують штрафи за такі порушення.
В Жмеринському, Шаргородському, Барському та Мурованокуриловецькому районах діють робочі групи з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення, якими проводяться регулярні комплексні рейди-обстеження суб’єктів господарської діяльності щодо виявлення фактів наймання працівників без оформлення трудових відносин та залучення їх до оподаткування, легалізації існуючих робочих місць.
Доводимо до відома громадян, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №649‑р «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення», за жовтень 2018 року до Жмеринського управління ГУ ДФС у Вінницькій області надійшло від платників податків 451 повідомлення про прийняття працівників на роботу з них 1615 громадян зареєстровані, як наймані працівники.
Звертаємо увагу, що сплата податків і зборів з отриманих доходів – обов’язок кожного громадянина, від якого залежить економічний розвиток нашої держави.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» позитивне рішення комісії про призначення житлової субсидії може бути прийнято лише у разі, коли особи на момент призначення житлової субсидії сплачують єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі єдиний внесок) у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом двох місяців підряд перед днем звернення за призначенням житлової субсидії або сплачують єдиний внесок у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом двох місяців підряд перед місяцем, в якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина.
Відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов’язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску, регулюються виключно Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі Закон 2464).
Порядок укладення договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування або одноразову сплату у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування врегульовано ст.10 Закону №2464 та розд. V Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449.
Частиною 1 ст.10 Закону №2464 визначено категорію платників, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску.
Особа, яка виявила бажання брати участь у системі добровільного страхування, подає до органів доходів і зборів за місцем проживання заяву за формою згідно з додатком 3 до Інструкції №449, копію трудової книжки (за наявності), виписку з системи персоніфікованого обліку (ОК-5) та копію документа, що посвідчує особу, а члени особистого селянського господарства надають також документ, що підтверджує їх членство в такому господарстві (п.п. 1 п. 2 розд. V Інструкції).
З особою, яка подала Заяву, після перевірки викладених у ній відомостей органами ДФС у строк не пізніше ніж 30 календарних днів з дня отримання Заяви укладається Договір відповідно до типового Договору, наведеного у додатку 4 до Інструкції №449, а у разі бажання особи сплатити єдиний внесок за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, у тому числі за період з 01.01.2004 по 31.12.2010, укладається Договір за формою, наведеною в додатку 5 до Інструкції та передбачена сплата єдиного внеску у подвійному розмірі.
Особи, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску, беруть участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування протягом строку, визначеного в Договорі, але не менше одного року (крім договорів про одноразову сплату) (частина 2 ст. 10 Закону № 2464).
Враховуючи викладене, нормами Закону № 2464 передбачено укладення Договорів з:
Додатково повідомляємо, що Договір є правовим документом, у якому сторони визначили свої права й обов’язки, виконання яких сторонами Договору є обов’язковим. Договір може бути достроково розірваний за умов, визначених частиною восьмою статті 10 Закону №2464. В інших випадках дострокове розірвання Договору не допускається.
Слід зауважити, що якщо укладений Договір достроково припинено або не виконано умови Договору, штрафні санкції за такі порушення не передбачено, а звіт подається за періоди, за які сплачено страхові кошти. При цьому особам, які не виконали умови Договору та виявили бажання знову брати участь у добровільному страхуванні, надалі в укладенні Договору буде відмовлено.
Завдання ДФС сьогодні - створювати комфортні умови для бізнесу, зокрема, забезпечити якісне обслуговування, недопущення податкового тиску, електронізацію сервісів для платників, які дозволять обслуговувати платників дистанційно, а також зменшити витрати часу на адміністрування податкових платежів. Впровадження нових, у тому числі й електронних, сервісів спрощує роботу та водночас дисциплінує.
Функціонують інформаційно-довідкові сервіси ДФС, зокрема Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс (ЗІР), який постійно оновлюється та надає можливість суб’єктам господарювання самостійно у зручний для них час отримати достовірну і повну довідкову інформацію з питань щодо оподаткування, державної митної справи, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, електронного цифрового підпису та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на органи ДФС.
З 1 жовтня 2018 року ДФС запроваджено нові електронні формати для фізичних осіб щодо отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків. Доповнена інформація про суму виплаченого доходу, суму перерахованого податку, а також про дати прийняття/звільнення з роботи відповідно до Податкових розрахунків за формою № 1ДФ, які подаються податковими агентами до контролюючих органів. Зазначені електронні формати розміщені на веб-порталі Державної фіскальної служби України в рубриці «Електронна звітність».
З метою реалізації платниками податків своїх прав та обов'язків, визначених Податковим кодексом України функціонує інформаційно-телекомунікаційна система «Електронний кабінет платника». Запит формується фізичними особами – платниками податків з використанням електронного цифрового підпису фізичної особи, що сертифікований у будь-якому акредитованому центрі сертифікації ключів (далі – АЦСК).
17-05-23
17-03-22